نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها
چشم‌زخم
شنبه, 18 دی 1395

در روایت آمده: «لو نبش لکم عن القبور لرأیتم ان اکثر موتاکم بالعین» یعنی «اگر قبرها باز شود خواهید دید که بیشتر مرده‌ها به خاطر چشم‌زخم است.» با توجه به این روایت اثر چشم‌زخم باقی خواهد ماند حتی در خاک.

امام صادق (ع) می‌فرمایند: «إن العین لتدخل الرجل القبر ، والجمل القدر.» یعنی «چشم‌زخم حق است، مرد را وارد قبر می‌کند و شتر را وارد دیگ می‌کند.»

در روایت دیگر آمده: «إن العین حق تستنزل الحالق.» یعنی «چشم‌زخم حق است و قله کوه را می‌کند.»

برخی بیماری‌ها معلول چشم‌زخم است و درمان‌های معمول در مورد این سنخ بیماری‌ها کارساز نیست یا کارایی پایین دارد. توصیه‌شده که شخص هرگاه چیزی ببیند نام خدا بر زبان بیاورد و ذکر و دعا بگوید مثل ماشاالله گفتن تا چشم او اثر سوء بر دیگری نگذارد.

درمان چشم‌زخم

اولین درمان یک ذکر است، امام صادق (ع) می‌فرمایند: «چشم‌زخم حق است، ایمن نیستی از چشم خودت بر خودت، و نه از خودت بر دیگری، اگر ترسیدی که کسی (یا خودت) را چشم‌زخم بزنی، بگو ما شاء الله لا قوه إلا بالله العلی العظیم، سه مرتبه.» توجه شود که ذکر اشاره شده در این روایت کلمه «لا حول» را ندارد و درست این است که دقیقاً مانند همین روایت ذکر خوانده شود.

چشم‌زخم مراحلی دارد، اول الطفات (توجه) است، دوم نگاه کردن است و سوم حرف زدن. اگر الطفات و توجه به قلب سرایت کند به قلب و شخص آرزو کند که طرف مقابل مثلاً مالش یا سلامتی‌اش از بین برود، این می‌شود حسد، ولی اگر نگاهش را تیز کند می‌شود چشم و وقتی تأثیر می‌کند که حرف بزند.

دومین درمان رقیه حسنین (ع) است، حضرت علی (ع) می‌فرمایند: «پیامبر (ص) حسن (ع) و حسین (ع) را رقیه کردند، أعیذکما بکلمات الله التامات وأسمائه الحسنى کلها عامه من شر السامه والهامه ومن شر کل عین لامه ومن شر حاسد إذا حسد، سپس پیامبر (ص) فرمودند حضرت ابراهیم (ع) به همین نحو اسماعیل (ع) و اسحاق (ع) را تعویذ می‌کرد.»

امام صادق (ع) می‌فرمایند: «لا باس بالرقى من العین والحمى والضرس وکل ذات هامه لها حمه إذا علم الرجل ما یقول لا یدخل فی رقیته وعوذته شیئا لا یعرفه.» یعنی «رقیه خواندن اشکالی ندارد، برای چشم‌زخم و تب و دندان‌درد و هر چیزی (حشره یا حیوانی) که زهر دارد، به‌شرط آنکه مرد معنی آنچه را که می‌گوید بداند، چیزی که نمی‌داند وارد رقیه و عوذه نکند.» شرطی که در این روایت ذکر شد ازآن‌جهت است که بسیاری از رقیه‌ها به زبان‌های بیگانه و ناشناس (هندی یا عبری و …) است و ممکن است مطالب شرک‌آمیز داشته باشد.

در روایت آمده: «أصاب رجل لرجل بالعین ، فذکر ذلک لرسول الله (ص) فقال رسول الله (ص) : التمسوا له من یرقیه.» یعنی «کسی کس دیگر را چشم زد و این خبر را به پیامبر (ص) رساندند و ایشان فرمودند کسی پیدا کنید که برایش رقیه بخواند.» از این روایت چنین استفاده می‌شود که پیامبر (ص) می‌خواستند که رقیه خواندن بین مردم رواج پیدا کند.

سومین درمان حمد و معوذتین است، در روایت آمده: «کان رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم إذا کسل أو اصابته عین أو صداع بسط یدیه فقرأ فاتحه الکتاب والمعوذتین ثم یمسح بهما وجهه فیذهب عنه ما کان یجد.» یعنی «هرگاه پیامبر (ص) کسل می‌شدند یا چشم‌زخمی به او می‌رسید یا دچار میگرن می‌شدند، دو دست خود را باز می‌کردند و سوره حمد و معوذتین می‌خواندند سپس با دست صورتشان را مسح می‌کردند و مشکلشان برطرف می‌شد.»

در روایتی آمده: : «وسأله رجل عن العین؟ فقال : حق ، فإذا أصابک ذلک فارفع کفیک حذاء وجهک واقرأ ( الحمد لله ) و ( قل هو الله أحد ) والمعوذتین ، وامسحهما على نواصیک فإنه نافع بإذن الله.» یعنی «مردی درباره چشم‌زخم از امام رضا (ع) پرسید و ایشان فرمودند حق است و باور کن، اگر چشم‌زخمی به تو رسید دو دست خود را بالا ببر مقابل صورت خود و سوره حمد و توحید و معوذتین را بخوان و روی پیشانی خود مسح کن، همانا نافع است به اذن خدای متعال.»

چهارمین درمان رقیه چشم است، از زراره نقل‌شده: «چهار مرتبه بینی راست فوت کند و سه مرتبه بینی چپ، سپس بگوید باسم الله لا بأس أذهب البأس رب الناس واشف أنت الشافی لا یکشف البأس إلا أنت.» البته چون این روایت از مکارم الاخلاق است و سند ندارد خیلی قابل‌اعتماد نیست.

پنجمین درمان، در روایت آمده: «سوره حمد را بخواند و این را بنویسد باسم الله أعیذ فلان بن فلانه بکلمات الله التامات من شر خلق وذرأ وبرأ ومن کل عین ناظره وأذن سامعه ولسان ناطق ، إن ربی على صراط مستقیم ، ومن شر الشیطان وعمل الشیطان وخیله ورجله ، وقال یا بنی لا تدخلوا من باب واحد وادخلوا من أبواب متفرقه، (و همراه خود داشته باشد).» این روایت هم از مکارم الاخلاق است.

ششمین درمان عوذه برای چشم‌زخم، «اللهم رب مطر حابس وحجر یابس ولیل دامس ورطب ویابس رد عین العین علیه فی کیده ونحره وماله ، ﴿فارجع البصر هل ترى من فطور ، ثم ارجع البصر کرتین ینقلب إلیک البصر خاسئا وهو حسیر﴾.»

هفتمین درمان، در روایت آمده: «بخوان و بنویس و آویزان کن (بر گردن یا دست) سوره حمد و معوذتین و سوره توحید و آیت‌الکرسی و اللهم أنت ربى لا إله إلا أنت علیک توکلت وأنت رب العرش العظیم لا حول ولا قوه إلا بالله العلی العظیم حسبی الله ونعم الوکیل ما شاء الله کان وما لم یشأ لم یکن اشهد ان الله على کل شئ قدیر وان الله قد احاط بکل شئ علما واحصى کل شئ عددا اللهم انى اعوذ بک من شر نفسی ومن شر کل دابه أنت اخذ بناصیتها ان ربى على صراط مستقیم فان تولوا فقل حسبی الله لا إله إلا هو علیه توکلت وهو رب العرش العظیم بسم الله رب عبس عابس وحبس حابس وحجر یابس وماء فارس وشهاب قابس من نفس نافس ومن عین العاین رددت عین العاین علیه وعلى احب الناس إلیه فی کبده وکلیته دم رقیق وشحم وسیق وعظم دقیق ماله یلیق بسم الله الرحمن الرحیم وکتبنا علیهم فیها ان النفس بالنفس والعین بالعین والانف بالانف والاذن بالاذن والسن بالسن والجروح قصاص وصلى الله على سیدنا محمد وآله وسلم تسلیما.»

هشتمین درمان رقیه جبرئیل است، این عوذه را جبرئیل برای پیامبر (ص) خوانده: «باسم الله أرقیک من کل شیء یؤذیک من حاسد وعین والله یشفیک»

بطور کلی بهتر است در انظار جلب توجه نکرد و همچنین معروف است که فیروزه و یا اجسام آبی رنگ باعث رفع چشم‌زخم می‌شود.

(۱۷:۳۳:۵۰ – ۱۳۹۵/۱/۲۰)
https://www.abbastabrizian.ir

:: موضوعات مرتبط : سخنرانی
:: برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.