امام حسن عسکرى علیه السلام:مَن وَعَظَ أَخاهُ سِرّا فَقَد زانَهُ و َمَن وَعَظَهُ عَلانیَهً فَقَد شانَهُ؛ / (تحف العقول ص۴۸۹)
هر کس برادر (دینى) خود را پنهانى نصیحت کند، او را آراسته و اگر آشکارا نصیحتش نماید ارزش او را کاسته است.
من همین هایی که میگویی هستم، اما تو آن طور که مینمایی هستی؟!
اگر این حبّ نفس و خودخواهی نباشد، انسان از دیگران عیب نمیگیرد. این عیبگیری هایی
که بعضی از ما نسبت به دیگران میکنیم، همهاش برای این است که ما خودمان را- برای آن حبّ نفسی که داریم-(خود را) خیلی مهذب و صحیح و آدم کامل میدانیم و دیگران را معیوب میدانیم و به عیبشان ایراد میگیریم. در آن شعر هست که یک آقایی- شعرش را نمیخواهم بخوانم- به یک کسی اشکال کرد. [او ] گفت من همین هایی که میگویی هستم، اما تو آن طور که مینمایی هستی؟
[ امام خمینی –ره- تفسیر سوره حمد، جلسه سوم ، مرکز اطلاع رسانی غدیر ]

عملی که انسان بی نیاز از ثواب آن نیست !
شرح حدیث از امام خامنه ای (مدظله العالی)
قال علی علیه السلام : … اِصبِروا علی عملٍ لاغنیً بکم عن ثوابِه … ( امالی شیخ صدوق ، ص ۱۷۱ )
… می فرمایند: اِصبروا علی عملٍ، صبر کنید و شکیبایی به خرج بدهید در مورد آن عملی و کاری که از عایدی آن و از ثواب آن، بی نیاز نیستید، به آن احتیاج دارید. این، اطاعت امر خداست. آن عملی که انسان بی نیاز از ثواب آن نیست، عبارت است از اطاعت امر الهی. بی نیاز نیستیم از این، سر و کار ما با محاسبه ی الهی است که از اطاعت خود، از ما سوال خواهدکرد. بنابراین، اگرچه اطاعت الهی سخت است و مشکلاتی دارد، بر این مشکلات صبر کنید! شکیبایی بورزید! این سختی ها و مشکلات را قبول کنید. در اعمالِ شخصیِ ما، در اعمالِ اجتماعیِ ما، در مواجهه ی با مردم، مواجهه ی با سیاست ها، مواجهه ی با دوستان، با دشمنان و قدرتمندان، در همه ی این ها یک تکالیفی دارد، این تکالیف هم گاهی واقعاً سخت است، ولی فرمود: اصبِروا، بر این تکالیف صبر بورزید! سختی اش را تحمل کنید چون سختی ها خواهد گذشت، ثواب آن خواهد ماند که شما به این ثواب نیاز دارید.
[ جلسه ۲۹ / سه شنبه ۱۸ /۹/ ۱۳۹۳ ]

پاسخ های امیر المومنین !
شخصى از امام علی (ع) درخواست کرد که این پرسشها را پاسخ دهد: واجب چیست و واجب تر کدام؟ عجب چیست و عجب تر چه؟ دشوار کدام و دشوارتر چیست؟ نزدیک چیست و نزدیک تر کدام؟ هنوز سخنش تمام نشده بود که آن حضرت با اشعاری پاسخش را داد
… تَـوْبُ رَبِّ الْوَرَى وَاجِبٌ عَلَیْهِم ْ وَ تـَرْکُهُمْ لِلذُّنـُوبِ أَوْجَبُ
وَ الدَّهْرُ فِی صَرْفِهِ عَجِیبٌ وَ غَفْلَهُ النَّاسِ فِیهِ أَعْجَبُ
وَ الـصَّبْرُ فِی النـَّائِبَاتِ صـَعْبٌ لـَکِنَّ فَوْتَ الثـَّوَابِ أَصْعَبُ
وَ کــُلُّ مـَا یـُرْتَجَى قـَرِیبٌ وَ الْمـَوْتُ مِـنْ کـُلِّ ذَاکَ أَقـْرَبُ
– توبه نمودن به پیشگاه پروردگار واجب است و از آن واجب تر ترک گناه است.
– تغییر و گـردش روزگار عجیب و شگفت انـگیز است و از آن عجیب تر غـفلت مـردم است ( از ایـن تغییرات)
– شکیبایى در ناملایمات و مصیبتها دشوار است و دشوارتر از آن از دست دادن ثواب آن است.
– هر چیزى را که امید آمدنش را داشته باشى نزدیک است و مرگ از همه آنها نزدیک تر است .
(علامه مجلسی ، بحار الانوار ج ۷۹ ص ۸۵)

اگر ریاست برای دین من ضرر دارد مرا ببر!
آیت الله بهجت رحمه الله علیه نقل کردند که : ” مرحوم آیت الله حاج آقا حسین قمی پس از رسیدن به ریاست و مرجعیت به کسی گفته بود، برو و از جانب من به حضرت امیرالمومنین(ع) بگو: اگر ریاست برای دین من ضرر دارد مرا ببر. طولی نکشید که از دنیا رفت.”
[ برگرفته از کتاب زمزم عرفان ص ۸۹-۹۰ ]

درباره این روز، تمام تلاش خود را به کار ببر !
شیخ بهایی رحمه الله علیه می گوید ، روز ها به پنج قسمت تقسیم می شوند: ۱. روز مفقود و گمشده ۲. روز مشهود و حاضر ۳. روز مورود و آینده ۴. روز موعود و وعد داده شده ۵. روز ممدود و ادامه دار
منظور از مفقود و گمشده، دیروز تو بودکه با زیاده روی، آن را از دست دادی.
منظور از روز مشهود و الآن و حاضر همان است که الآن در آن زندگی می کنی که فرصتی برای ذخیره کردن توشه برای آخرت است.
منظور از روز مورود و آینده، فردای تو می باشد که نمی دانی آیا از روز های تو حساب می شود یا خیر؟
منظور از روز موعود و وعده داده شده آخرین روز های عمر تو می باشد که سعی کن همیشه آن را در مقابل خود داشته باشی و فراموشش نکنی.
منظور از روز ممدود و ادامه دار، آخرت تو می باشد که وقتی آمد، همیشه ماندگار است، پس درباره این روز، تمام تلاش خود را به کار ببر، زیرا در آن روز یا به نعمت و یا به عذاب همیشگی می رسی.
[ کشکول شیخ بهایی، صفحه ۲۲۷و۲۲۶ ]

روزی می رسد !
عارف حکیم مرحوم حاج میرزا احمد عابد نهاوندی معروف به « مرشد چلویی» می گفت: روزی تو همیشه می رسد؛ گاهی کم است و گاهی زیاد، ولی روزی حداقل را خدای متعال قطع نمی کند. مثل جوی آب؛ گاهی آب زیاد وتندی در جوی می آید و گاهی هم آب کم می شود، اما قطع نمی شود.« آب باریک بند نمیاد، آب باریک همیشه میاد»!
[ منبع: کتاب بهترین کاسب قرن]

جز قدرت و عظمت خداوند چیزی را نمی بینم و حس نمی کنم
«فتحی یکن» رهبر سابق جماعت اسلامی لبنان می گوید: «یک شب در هتل قلعه در بیت المقدس، تا صبح پای صحبت های نواب نشستیم. همه سراپا به سخنان او گوش می کردیم. در همین هنگام که صدای نواب، گاه بلند و گاه آهسته به گوش می رسید، ناگهان بانگ الله اکبر مؤذن در فضا طنین انداخت. گویی تمام اعضای بدن نواب تکان خورد. سپس آرام گرفت و سر به پایین انداخت و طوری در خود فرو رفت که هرگز نظیر آن را ندیده بودم. او با جان و دل، گـفته های مؤذن را تـکرار می کرد. گویی از دنیای دیـگری بازگشته است. به چهره اش نگاه کردم، اشک از چشمانش سرازیر شده بود. پرسیدم: “نواب! چه شده است؟” او در حالی که همچنان حالت بکا داشت، گفت: «ای برادر! به خدا سوگند، هر وقت صدای الله اکبر مؤذن به گوشم می رسد، احساس می کنم دنیا در جلو چشمانم آن چنان رنگ می بازد و بی ارزش می شود که گویی یک پشه کوچک است که می توانم آن را زیر پا له کنم و به راهم ادامه دهم. دیگر جز قدرت و عظمت خداوند چیزی را نمی بینم و حس نمی کنم».
( خاطراتی از شهید نواب صفوی ، یاران ناب ۲ ،چاپ سوم ،۱۳۹۲ ، ص۷۳ )

یک استفتاء
سوال: آیا براى کسى که داراى چهار دختر است خمس واجب است؟ در اصطلاح عامه مردم رایج است که هر کس صاحب سه دختر باشد خمس براى وى واجب نیست؟
جواب: چنین چیزى صحّت ندارد؛ در هر صورت هر چیزى که از درآمد کسب باشد، و در بین سال مؤونه نشود و پسانداز شود سر سال خمسى متعلّق خمس است.
استفتائات مقام معظم رهبری – www.khamenei.ir