نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها
شکر نعمت ازدواج
جمعه, 21 فروردین 1394

بیانات امام خامنه ای

این مرحله از زندگی را که وارد زندگی مزدوج می‌شوید و تشکیل خانواده می‌دهید، یکی از نعمتهای بزرگ الهی به حساب بیاورید و آن را شکر بگذارید. همه‌ی آنچه که ما داریم از خداست «ما بنا مِنْ نِعْمَهٍ فَمِنَ اللهِ»، اما توجه به این نعمت خیلی اهمیت دارد. خیلی از نعم را انسان توجه ندارد. بعضیها ازدواج می‌کنند همه نوع خوبی هم گیرشان می‌آید، زندگی شیرین و خوبی را هم می‌گذرانند ولی نمی‌فهمند که این چه نعمت بزرگی است، چه حادثه‌ی تعیین کننده و مهمی در زندگی است. وقتی نفهمیدند، شکر آن را هم به جا نمی‌آورند و از رحمت الهی که با شکر متوجه انسان می‌شود، محروم می‌مانند. لذا باید انسان توجه کند به اینکه این چه نعمت بزرگی است و شکر این نعمت چگونه است؟ یک وقت انسان در شکر، فقط به زبان می‌گوید که خدایا شکر و در دل او خبری نمی‌شود. این لقلقه‌ی زبان است و ارزشی ندارد… اما یک وقت هست که انسان در دلش حقیقتاً از خدای متعال، سپاسگزار و متشکر است. این خیلی ارزش دارد. می‌فهمد که خدای متعال نعمتی به او داده و حقیقتاً ابراز تشکر می‌کند. این همان شکر خوب است. منتهی وقتی ما از خدای متعال متشکر شدیم، یک عملی، یک حرکتی، یک موضع گیری هم بر اساس این تشکر لازم می‌آید که انجام دهیم. خیلی خوب، حالا که خدای متعال این نعمت را به شما داده است، شما باید چکار کنید؟ هیچ توقع زیادی از ما نکرده اند. توقعی که از ما در مقابل این نعمت دارند این است که با این نعمت خوب رفتار کنیم. این رفتار خوب را در اسلام معین کرده‌اند، که همان اخلاق خانواده و حکمت خانواده است. اینکه در درون زندگی باید چگونه رفتار کرد که این زندگی خوب باشد.

سایت امام خامنه ای

قرآن

وَلَقَدْ آتَیْنَا لُقْمَانَ الْحِکْمَهَ أَنِ اشْکُرْ لِلَّهِ وَمَن یَشْکُرْ فَإِنَّمَا یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ وَمَن کَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ.

و به راستى، لقمان را حکمت دادیم که: خدا را سپاس بگزار و هر که سپاس بگزارد، تنها براى خود سپاس می‏گزارد و هر کس کفران کند، در حقیقت، خدا بی نیاز ستوده است.

سوره مبارکه لقمان آیه ۱۲

وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِن شَکَرْتُمْ لأَزِیدَنَّکُمْ وَلَئِن کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ.

و آن گاه که پروردگارتان اعلام کرد که اگر واقعاً سپاسگزارى کنید، [نعمت‏] شما را افزون خواهم کرد، و اگر ناسپاسى نمایید، قطعاً عذاب من سخت خواهد بود.

سوره مبارکه ابراهیم آیه ۷

مَّا یَفْعَلُ اللّهُ بِعَذَابِکُمْ إِن شَکَرْتُمْ وَآمَنتُمْ وَکَانَ اللّهُ شَاکِرًا عَلِیمًا.

اگر سپاس بدارید و ایمان آورید، خدا می‏خواهد با عذاب شما چه کند؟ و خدا همواره سپاس‏ پذیر [حق‏شناسِ‏] داناست.

سوره مبارکه نساء آیه ۱۴۷

حدیث

امام سجاد(ع) می فرمایند: روز قیامت خداوند متعال به بعضی از بندگانش می گوید: آیا شکر فلان کس را بجای آوردی عرض می کند: پروردگارا! من شکر تو را به جای آوردم، خداوند می فرماید: چون شکر او را بجا نیاوردی شکر مرا هم بجا نیاورده ای!

امام سجاد(ع) می فرمایند: شکرگزارترین شما در پیشگاه خدا کسی است که از نعمتها و زحمات مردم بیشترین قدردانی و شکرگزاری را به عمل آورد.

سایت تبیان

امام رضا می فرمایند : ای مردم! از خداوند نیز بترسید و از نعمتهای خداوند سپاسگزاری کنید. با گناه و نافرمانی خود باعث زوال نعمت نشوید؛ بلکه با شکر و سپاس و طاعت خود از خداوند بخواهید تا نعمتهای خود را از شما دریغ نکند و بر احسان و انعام خود بیفزاید.
امام رضا(ع) می فرمایند: سریع ترین گناهی که عقوبت آن دامن گیر انسان می شود، کفران نعمت و ناسپاسی نعمت های خدا است.

امام رضا(ع) می فرمایند: روزی اندک را با ناسپاسی کم نشمارید که از روزی بیشتر محروم می مانید.

امام رضا(ع) می فرمایند: همانا نعمت های الهی، همانند شتری است که او را در خوابگاهش که در نهر آب است، بسته اند. این نعمتها برای مردم تا وقتی است که با آنها نیکو رفتار کنند و قدر آنها را بشناسند اما همین که قدر آنها را نشناختند و با آنها بد رفتار کردند، از چنگ آنان می گریزند.

امام رضا(ع) می فرمایند: خداوند تبارک و تعالی، هنگامی که نعمتی را به بنده ای عطا فرمود، دوست دارد اثر نعمت خود را ببیند.

امام رضا(ع) می فرمایند: به هر کس از جانب خداوند نعمتی داده شد، سزاوار است شکر و سپاس او را بجا آورد و هر گاه رزق و روزی و نعمت او کم شد، به درگاه خداوند استغفار نموده، طلب آمرزش و مغفرت نماید.

منبع:https://khanevadeh-eslami.blogfa.com/

:: موضوعات مرتبط : خانواده
:: برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.