نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها
آموزش تمیز کردن کندانسور یخچال
یکشنبه, 25 آبان 1399

تمیز کردن کندانسور یخچال یکی از حیاطی ترین راه های جلوگیری از خرابی یخچال می باشد. اگر کندانسور یخچال تمیز نشود و گرد و غبار آن پاک نشود، یخچال کارایی مفید خود را از دست خواهد داد. در نتیجه باید هر یک سال یک بار (البته بستگی به محیطی که یخچال در آن قرار دارد می تواند متفاوت باشد) به صورت کامل کندانسور یخچال را تمیز کرد.

کندانسور یخچال چیست؟
کندانسور (Condenser) یخچال در واقع رادیاتور یخچال می باشد. یعنی اینکه وقتی گاز مبرد یا سرد کننده از کمپرسور یخچال برای انجام فرآیند سرمازی به یخچال فرستاده می شود ابتدا به کندانسور یخچال می رسد. گاز مبرد در کندانسور یخچال که به صورت مارپیچی(به لوله ها کویل گفته می شود) می باشد حرارت خود را از دست داده و قبل از اینکه به درایز یا فیلتر برسد به صورت مایع سر خواهد بود.

کنداسنور یخچال حرارت گاز مبرد را با انتقال دادن به محیط اطراف از بین می برد. اگر توجه کنید وقتی به لوله های مارپیچی مشکی رنگ پشت یخچال دست بزنید داغ هستند. که دلیل آن جذب گرمای گاز مبرد و تبدیل گاز به مایع سرد می باشد.

کنداسنور در کدام یخچال ها وجود دارد؟
کنداسنور در تمام یخچال ها و فریزرها وجود دارد. درواقع یخچال بدون کندانسور اصلا سرما ندارد. مثلا یخچال سامسونگ، ال جی، جنرال الکتریک، دوو، بوش، فریجیدر، امرسان، هیمالیا، هیتاچی و ….

در یخچال های ساید بای ساید کندانسور به صورت پاکتی و مکعبی می باشد. همچنین یک کنداسنور جدا در پشت یخچال قرار دارد.

علت تمیز کردن کندانسور یخچال چیست؟
شاید از خود بپرسید تمیز کردن کندانسور یخچال چه لزومی دارد؟ و حتی شاید تا به حال چنین کاری را انجام نداده اید. دوستان عزیز توجه کنید که اگر کندانسور یخچال گرد و غبار زیادی بگیرد و کندانسور نتواند به سهولت با محیط اطراف خود انتفال دما و حرارت انجام دهد،باعث می شود:

سرما سازی یخچال با مشکل مواجه شود. (علت سرما نداشتن یا خنک نبودن یخچال)
فیلتر یا درایر یخچال خراب شود.
کمپرسور یا موتور یخچال طول عمر کمتری داشته باشد.
آسیب دیدن سایر قسمت های داخلی یخچال
یخچال به صورت شدیدتر کار کند تا سرمای مورد نیاز را تامین کند.
پس نتیجه می گیریم که اگر نمی خواهیم برای یخچال ما چنین مشکلی پیش آید باید یخچال خود را هر سال برای سرویس، با یک مرکز معتبر تماس گرفت. می توانید با تکنیسین های تعمیر یخچال فریزر شرکت آپارات سرویس تماس بگیرید.

آموزش تمیز کردن کندانسور یخچال فریزر و ساید بای ساید
مرحله ول
برق یخچال را خاموش کنید. همیشه برای انجام دادن این گونه کارها یخچال را از برق بیرون بکشید.

مرحله دوم
پوشش کندانسور را بردارید. اگر یخچال شما معمولی می باشد کندانسور به صورت عادی مشاهده می شود. لازم نیست کاری انجام دهید. اگر یخچال شما مدل ساید بای ساید می باشد باید پوشش یا کاور کندانسور را باز کنید. تعداد ۴ یا ۶ تا پیچ را باید باز کنید.

مرحله سوم
بعد از مرحله دوم حالا می توانید به راحتی کندانسور یخچال را تمیز کنید. برای اینکار لازم است مد نظر داشته باشید که:

اگر یخچال معمولی می باشد کافی است با یک فرچه رنگ کاری گرد و خاک کندانسور را تمیز کنید. همچنین با استفاده از لوله جارو برقی نیز می توان این کار را انجام داد.

اگر یخچال شما مدل ساید بای ساید می باشد بعد از باز کردن کاور کندانسور اقدام به تمیز کردن کنداسنور یخچال کنید.
تمیز کردن کندانسور یخچال ساید بای ساید
تمیز کردن کندانسور یخچال ساید بای ساید

با استفاده از لوله جاروبرقی می توانید گرد و خاک روی کندانسور را تمیز کنید. این کار را با احتیاط انجام دهید تا صدمه ای با لوله های کندانسور(کویل ها) وارد نشود. در صورت بروز این مشکل کل کندانسور باید تعویض گردد. یا باعث نشتی گاز یا گرفتگی گاز می گردد.

یک پیشنهاد
برای اینکه موقع تمیز کردن کندانسور یخچال مشکلی برای لوله های کنداسنور به وجود نیاید، پیشنهاد می کنیم از پره های تمیز کننده مخصوص کنداسنور استفاده کنید. استفاده از پره های مخصوص تمیز کاری باعث می شود بتوانید به همه قسمت های کندانسور دسترسی داشته باشید. یک نمونه از پره تمیز کننده را در تصویر زیر می بینید.

چند نکته مهم در مورد تمیز کردن کندانسور
اگر یخچال در مکان شلوغی که در معرض گرد و خاک فراوانی قرار دارد باید هر ۳ ماه اقدام به تمیز کاری کندانسور و موتور یخچال کرد.
فاصله یخچال از دیوار مجاور و پشت آن نباید کمتر از ۱۰ سانتی متر باشد.
موقع تمیز کردن کندانسور یا موتور یخچال از ماسک استفاده کنید. چون گرد و خاکی که بر روی موتور و کندانسور جمع شده است به خاطر اینکه گرما دیده است بسیار نازک شده است و سریعا به ریه های تنفسی انسان می رسد.
هرگز فراموش نکنید که قبل از انجام تمیز کاری، دوشاخه برق یخچال را از پریز برق جدا کنید.
بعد از تمیز کاری کندانسور و موتور یا کمپرسور یخچال، با یک پارچه مرطوب تمام ریزگرد های گرد و خاک را پاک کنید. لطفا فقط دستمال یا پارچه مرطوب نه پارچه خیس.
اگر مایل هستید تکنیسین های شرکت آپارات سرویس یخچال شما را به صورت کامل سرویس کنند با ما تماس بگیرید
https://aparatservice.com/clean-refrigerator-condenser/

:: موضوعات مرتبط : مطالب مفید
:: برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.