نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها
حجامت آلرژی؛ راه حلّی ساده برای مشکلی بزرگ
یکشنبه, 1 اسفند 1395

آلرژی را به حق«بیماری هزاره سوّم» نامیده اند؛ تا آن جا که گفته می شود به طور متوسّط در جهان از هر ۳ نفر، یک نفر به نوعی از آلرژی رنج می برد. این مقاله قصد پرداختن به تعریف آلرژی و راه های درمان رایج آن را ندارد؛ بلکه به یکی از راه کارهای موثّر طبّ سنّتی برای درمان این بیماری می پردازد.

واکسن آلرژی چیست؟

یکی از موثّرترین راه های درمان آلرژی در طبّ جدید آن است که به صورت دوره ای واکسن هایی به نام واکسن آلرژی به بیمار تزریق می شود. این واکسن ها حاوی همان موادّی است که بیمار به آنها حسّاسیت دارد. میزان این موادّ حسّاسیت زای تزریقی در طول این دوره درمان، به تدریج بیشتر و بیشتر می شود. این روش که نوعی ایمنی درمانی است باعث می شود تا به تدریج، سیستم ایمنی فرد به آن مواد تحمّل پیدا کند و مشکل رو به بهبود گذارد.

این روش درمانی در عین حال که در صورت اجرای صحیح، منافع زیادی دارد، دارای چند ایراد اساسی است:

۱- برای ساخت واکسن ویژه هر بیمار، ابتدا باید معلوم شود که او به چه چیزهایی آلرژی دارد که این کار مستلزم انجام تست های تخصّصی گران قیمت و وقت گیر است.

۲- برای کاهش هزینه های آماده سازی ترکیب اختصاصی واکسن، می توان از واکسن های آماده استفاده کرد ولی باید توجّه داشت که اثربخشی آنها بسیار کمتر است به ویژه اگر از واکسن های خارجی استفاده شود؛ چراکه این واکسن ها بر مبنای موادّ حسّاسیت زای شایع در کشور سازنده ساخته شده اند و نه بر اساس موادّ حسّاسیت زای شایع در ایران.

۳- طول درمان بسیار طولانی و به طور متوسّط ۵-۲ سال است.

۴- بیمار -حدّاقل در اوایل دوره درمان- باید هفته ای ۳ بار تزریق واکسن داشته باشد که امر چندان خوشایندی نیست.

۵- به طور معمول ۶-۴ ماه طول می کشد تا نشانه های اوّلیه بهبودی به وجود آیند.

۶- و نهایتاً این که این روش، بسیار پر هزینه است و برای تعداد زیادی از بیماران، تامین هزینه های آن دشوار است.

حجامت آلرژی؛ ساده، ارزان و موثّر

یکی از آثار ثابت شده حجامت – به ویژه حجامت عام یا حجامت بین دو کتف – تحریک سیستم ایمنی و افزایش توان دفاعی بدن است. جالب است بدانید که در تحقیقی که در یکی از کشورهای اروپایی انجام شده است، ثابت شده است که اگر واکسن هایی که به طور معمول در همه کشورها به کودکان تزریق می شوند؛ به جای بازوی کودک در بین دو کتف او – یعنی محلّ انجام حجامت عام – تزریق شوند، اثربخشی آنها بسیار بیشتر خواهد بود. این نکات ساده، پایه علمی انجام حجامت آلرژی را تشکیل می دهند؛ حجامتی که می تواند بسیار سریع تر، ساده تر، ارزان تر و موثّرتر از واکسن آلرژی، مشکل بیماران را حل کند.

روش انجام حجامت آلرژی

در این روش ابتدا از بیمار خواسته می شود که به ترتیبی که در ادامه می آید واکسن آلرژی را آماده کند و در روز انجام حجامت همراه خود بیاورد. پس از انجام حجامت عام(بین دو کتف)، فرد حجامت کننده مقداری از این واکسن را با پنبه روی محلّ زخم می مالد. پس از آن نیز از خود شخص خواسته می شود تا هنگامی که زخم های حجامت بسته نشده اند روزی چند بار این کار را تکرار کند. به این ترتیب عملی که طیّ دوره های طولانی و با هزینه های سنگین و در کلینیک های تخصّصی انجام می شود، به راحتی و با هزینه ای اندک و در مطب یک پزشک عمومی به سر انجام می رسد.

روش آماده سازی واکسن آلرژی

از تمام اقلام خوراکی وغیرخوراکی حسّاسیت زا و غیر حسّاسیت زای موجود در منزل، بخش اندکی را جدا کرده؛ داخل یک ظرف بزرگ بریزید. ( بـه ویـژه سـعی کنید تمام موادّ یا غذاهای حسّاسیّت زایی که باعث تشدید بیماری شما می شوند؛ در این ترکیب وجود داشته باشند.) حجم هر یک از این موادّ، باید به اندازه یک قاشق مربّا خوری باشد؛ سپس به آنها آب جوش اضافه کنید و این ظرف را یک هفته داخل یخچال نگهداری نمایید.

پس از یک هفته، ظرف را از یخچال خارج کرده؛ مجدّدا به آن مقداری آب جوش اضافه نموده؛ محتویات آن را کاملا بکوبید تا به خوبی با هم مخلوط شوند، سپس آنها را از صافی رد کنید. به محلول باقیمانده، به اندازه یک قاشق مربّا خوری، گَرد جاروبرقی( پودر نرم داخل کیسه جاروبرقی) نیز اضافه نمایید و سپس آن را کاملا مخلوط کنید تا ترکیب یکنواختی به دست آید. از این ترکیب، معادل پنجاه میلی لیتر( یعنی به اندازه یک شیشه دارویی کوچک) را در یک ظرف دربسته ریخته؛ آن را در روز تعیین شده، جهت انجام«حجامت آلرژی» به مطبّ بیاورید.

چند تذکّر

۱- هر قدر تعداد و تنوّع مواد اوّلیّه ای که داخل ظرف می ریزید؛ بیشتر باشد، واکسن شما مطلوب تر و کارآمدتر و حجامت شما مفیدتر و پربازده تر خواهد بود. فهرست برخی از این اقلام از این قرار است: آرد برنج، آرد گندم، روغن نباتی، روغن مایع، سرکه(انواع آن)، آب لیمو، آب غوره، پیاز، سیر، انواع میوه ها، چای، توتون سیگار، تنباکو، الکل، شیر، ماست، کره، پنیر، فلفل، عسل، قند و شکر، زرد چوبه و سایر ادویه، دارچین، خرما، انواع سبزی های خوراکی، سیب زمینی، گوجه فرنگی، بادنجان، خاک و خاشاک موجود در باغـچه و گـلدان ها، تـخم مرغ، انـواع سُس ها، انـواع خوراکی های صنعتی مورد استفاده در منزل( سوسیس، کالباس، همبرگر، پیتزا، چیپس، انواع پفک، بیسکوییت ها، شکلات ها، نوشابه ها، آب میوه ها، بستنی ها و…)، انـواع گوشـت ها، انواع حبوبات( به صورت ساییده شده)، ربّ گوجه فرنگی، انواع مربّاها، ترشی ها و… و مقداری از گُل و برگ گیاهانی که در باغچه یا گلدان نگهداری می کنید یا در محلّ زندگی شما می رویند و….

۲- از موادّ شیمیایی (با مقدار کمتر و در حدّ یک قاشق چای خوری) نیز در ترکیب اوّلیّه استفاده نمایید؛ مانند بنزین، نفت، مایع های ظرفشویی و دستشویی، صابون های جامد، شامپو، اُدکلن و اِسپری، انواع خوشبوکننده ها و بوگیر ها، انواع موادّ آرایشی و بهداشتی، انواع کرم های پوستی مورد استفاده، ، جوهر و….

۳- در نوبت اوّل تهیه واکسن، فهرست تمام موادّ مورد استفاده خود را یادداشت نموده؛ سعی کنید در دفعات بعد، تعداد و تنوّع موادّ موجود در این فهرست را افزایش دهید.

۴- زمانبندی آماده سازی واکسن آلرژی را به گونه ای تنظیم کنید که در روز انجام حجامت، آماده استفاده شود؛ امّا اگر واکسن را زودتر از موعد مقرّر آماده نموده اید؛ آن را در یخچال یا فریزر، نگهداری کنید.

چند نکته:

۱- در حجامت آلرژی، بهتر است تعداد خراشها زیادتر از حدّ معمول باشد تا سطح تماس واکسن با بدن بیشتر شود؛ امّا با توجّه به این که در این نوع حجامت، خونگیری هدف اصلی نیست بهتر است به ۳-۲ بار خونگیری سبک اکتفا شود؛ مگر در مورد کسانی که به دلیل غلظت خون، حجامت به طور عادی نیز برایشان مفید است.

۲- برای تماس هر چه بهتر بدن با موادّ آلرژن محیط بهتر است از پانسمان محلّ حجامت خودداری شود.

۳- در این نوع حجامت هم به مانند حجامت های دیگر، نگران عفونت کردن موضع حجامت نباشید. علیرغم تماس مکرّر این واکسن عجیب و غریب! با خراش های پوستی؛ تقریباً محال است که موضع حجامت، دچار عفونت شود.

۴- نکته قابل توجّه این است که اثربخشی حجامت در درمان آلرژی به حدّی است که بسیاری از افراد، با چند نوبت حجامت معمولی نیز بهبودی قابل توجّهی را تجربه خواهند کرد که البته تشخیص مفید بودن حجامت باید از سوی یک درمانگر خبره تایید شود.

۵- حجامت آلرژی و تهیّه واکسن آن، مشکل وعجیب به نظر می رسد امّا جالب است که بدانید با همین روش، تا کنون صدها بیمار با شکایت آلرژی، اگزما، حسّاسیّت های پوستی، آسم، کهیر و درماتیت، به طور قاطع و بدون عود بیماری، درمان شده اند.

۶- بسته به نوع آلرژی، شدّت و سابقه بیماری و نیز طبع و مزاج جسمی بیمار، طول درمان و تعداد و زمان بندی حجامت ها متفاوت است و درعین حال، این تعداد، از ابتدای شروع درمان، قابل پیش بینی دقیق نیست. به طور معمول، حجامت آلرژی، اغلب باید حدّاقل ۳ جلسه (با فاصله های یک ماهه) تکرار شود.

۷- حجامت آلرژی عارضه و خطر خاصّی ندارد و رضایت بیماران از این روش درمانی، ۹۷ درصد، ارزیابی شده است.

تذکّر مهم:

علیرغم اثربخشی غیرقابل انکار حجامت آلرژی، روش اصلی مواجهه با این بیماری در طبّ سنّتی و اسلامی، به گونه ای دیگر است. در این روش اصولی به حلّ مشکل اصلی بیمار – که معمولاً به کبد او مربوط می شود – و اصلاح مزاج وی توجّه می شود. این روش درمان، بسیار آسان و موثّر است؛ امّا احتیاج به درمانگری خبره دارد. ان شاء الله به زودی و در مقاله هایی مستقل به روش های درمانی مذکور خواهیم پرداخت.
https://shiateb.com

:: موضوعات مرتبط : طب
:: برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.