نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها
آشنایی با دستگاه و اصول تنقیه
پنجشنبه, 25 آذر 1395

تنقیه ( اماله یا حقنه ) ، یکی از اصول مهم و پایه روزه طبی است که غفلت از آن نه تنها نتایج مورد انتظار از این روش را به صفر می رساند ، بلکه باعث بروز مشکلات اساسی در سلامت روزه دار هم می گردد . متاسفانه و با تغییر ذائقه فرهنگی – پزشکی ما مسلمانان ، امروزه حتی صحبت از تنقیه ، برای بسیاری از افراد ، شرم آور و موجب سرافکندگی است ! در حالی که این عمل ، چه در ایام روزه و چه در ایام معمول ، از ارکان سلامت و نشاط انسان هاست .

رسول خدا ، صل الله علیه و آله ، می فرمایند :

برترین دارویی که با آن مداوا می کنید ، تنقیه ( حقنه ) است . داخل بدن را پاک و بدن را تقویت می کند .

eduartsci400pic1

امام صادق علیه السلام نیز در این رابطه می فرمایند :

بهترین دارویی که به آن معالجه می کنید ، حجامت ، سعوط ( چکاندن دوای خاص در بینی ) ، حمام و تنقیه است . تنقیه از داروهاست . برخی گمان می کنند که شکم را بزرگ می کند ولی رجال صالح آن را انجام داده اند .

در فرهنگ شرق نیز ، یوگی ها با قرار دادن یک لوله مخصوص در مقعد و نشستن در آب ، روده های خود را پاکیزه می کنند . هم چنین این فرهنگ در غرب نیز رواج داشته که نمونه آن را قبلاْ در سرگذشت خانم لوییس هی ( نجات از سرطان ) برایتان نوشته ام .

دستگاه های مورد استفاده برای تنقیه در جوامع مختلف ، اشکال متفاوتی دارند اما در مجموع کار آن ها ، ذخیره آب و تزریق آن به داخل مقعد است . در روزگار ما و با تبدیل آفتابه های قدیمی دستشویی به شلنگ ، انجام این عمل حتی بدون داشتن دستگاه تنقیه ، در داخل دستشویی ، به راحتی تمام ، قابل انجام است . البته تنقیه در محل دستشویی ، تنها در مواردی که به حمام دسترسی ندارید ، توصیه می شود چرا که به علت نوع نشستن ، آب تزریقی ، امکان ورود کامل به روده ها و شستشوی آن را ندارد .

تنقیه در محل دستشویی ( توالت ) :

۱- ابتدا روده ها را به شکل طبیعی تخلیه کنید .

۲- درجه آب دستشویی را به حالت ولرم درآورده و فشار آب را در حد بسیار کم قرار دهید .

۳- با قرار دادن سر شلنگ در خروجی مقعد ، اجازه دهید تا آب به داخل جریان پیدا کند .

۴- جریان آب را در زمانی که در روده ها احساس فشار کردید ، قطع کنید .

۵- پس از لحظاتی ، آب تزریق شده را تخلیه نموده و مجدداْ این کار را تا زمانی که رنگ آب خروجی ، سفید و تمیز شود ، ادامه دهید .

۶- در نوبت آخر ، روده ها را تا حدی که فشار زیادی به آن وارد نشود ، پر کرده و بدون تخلیه از دستشویی خارج شوید .

۷- در محل مناسبی دراز کشیده و اطراف ناف را از چپ به راست ، دایره وار ، ماساژ دهید .

۸- پس از ۲۰ دقیقه مجدداْ به دستشویی رفته و آب را تخلیه کنید .

۹- در ایام روزه طبی ، حداقل دو نوبت در روز این عمل را انجام دهید اما در ایام معمول ، یک نوبت آن هم کافی است .

تنقیه در محل حمام :

در ایام معمول و با مصرف آب و غذا ، رطوبت سیستم گوارش و دفع تامین و از خشکی و یا به چسبیدگی آن ها جلوگیری می شود . اما در ایام روزه طبی ، نخوردن غذا ، میوه و مایعات متفاوت ، باعث خشکی روده ها می شود که برای حل این مشکل بسیار خطرناک ، تنقیه روزانه ، امری اجتناب ناپذیر است .

گفتن این موضوع ضروری است که به دلیل آن چه گفته شد ، نمی توان روزه شرعی را با روزه طبی تلفیق کرد چرا که به علت نرسیدن آب به بدن و روده ها در طی روز ، احتمال بروز مشکلات جدی برای روزه دار وجود دارد .

مراحل تنقیه در حمام :

۱- روده ها را به صورت طبیعی تخلیه کنید .

۲- چنان چه از شلنگ آب استفاده می کنید ، درجه حرارت آب را روی ولرم و فشار آب را کمی بالاتر از حداقل تنظیم کنید .

۳- دو زانو نشسته ، ساعد دست چپ را روی زمین قرار دهید و به حالت سجده پیشانی را روی ساعد بگذارید . با این کار ضمن حذف هر گونه فشار بر روی روده ها ، از جاذبه زمین برای حرکت روان آب در مسیر روده ها استفاده خواهد شد .

۴- سر شلنگ را در ورودی مقعد قرار داده و اجازه دهید آب به آرامی در مسیر روده ها حرکت کند .

۵- با احساس فشار ، جریان آب را قطع و در حالت دستشویی ، آب را تخلیه کنید .

۶- این کار را تا هنگام تمیز شدن روده ها و بازگشت آب تزریقی به رنگ طبیعی از داخل روده ها ادامه دهید .

۷- در آخرین نوبت اجازه دهید مقداری آب در داخل روده ها باقی بماند تا با مشکل خشکی روده مواجه نشوید .

در صورت نداشتن شلنگ در حمام می توانید از دستگاه تنقیه استفاده کنید و یا با خرید رابط شلنگ خور و نصب آن بین شیر و علمی حمام ، این امکان را به وجود بیاورید .

سلامت باشید

https://roozetebbi.blogfa.com/post/46#

:: موضوعات مرتبط : طب
:: برچسب ها :
۹ دیدگاه نوشته شده است! می توانید دیدگاه خود را بنویسید

  • حجت اله عرفانیان میگه:

    با سلام ممنون از وبلاگ زیبایتان که مردم راآگاه میکنید مردم از طب اسلامی استفاده کنند حجامت حج امت حجامت کن سکته نکن حجامت فاتح است مابقی فاتحه حجامت به رگت کاری نداره عرق با جوش از پوستت در آره سموم بدو جوش چرکی نخواهی کنی از برایش تو فکری اگرغافل شوی تو از درونت شود مثل لجن آلوده خونت حجامت چاره درمانو درد است مناسب بهر زن اطفالو مرد است ورزشکاران دونده و کوه نورد قبل از اقدام به دوندگی حتما” تنقیه کنند تا به سرطان روده مبتلاء نشوند حجامت تنقیه از بهترین در مان الهی و سفارش اولیاء الله میباشد

    پاسخ

    • با سلام ، بله باید از دستگاه استفاده کنید و به جای اب سرکه خمری طبیعی رو با کمی عسل مخلوط کرده و استفاده کنید همچنین میتونید از زرد چوبه برای از بین بردن عفونت استفاده کنید

      پاسخ

  • سلام
    با شلنگ دستشویی که بهداشتی نیست و کلی میکروب وارد مقعد میشه و برای دیگری هم شلنگه عفونت میگیره. بهداشتی از داروخانه ابزار تنقیه بخریم بهتره

    پاسخ

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.