نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها
باتری های کنترل و اسباب بازی ها برای کودکان خطرناکند
سه شنبه, 23 شهریور 1395

فاجعه ای به نام بلعیدن باتری توسط کودک!وقتی کودکی باتری را می‌بلعد، ظرف کمتر از ۲ ساعت باید باتری از درون مری کودک خارج شود.
سوختن مری کودک با بلعیدن باتری

اغلب کودکانی‌ که به اورژانس آورده می‌شوند، بین ۴ تا ۸ سال سن دارند و از روی کنجکاوی باتری را می‌بلعند. باتری‌های سکه‌ای خیلی کوچک هستند و بدون مشکل و با عبور از روده دفع می‌شوند ولی اگر این باتری در مری گیر کند، عارضه‌‍‌ کشنده‌ای بر جای خواهد گذاشت. طبق آماری که در ایالات متحده آمریکا منتشر شد، از ۱۶۴ کودکی که باتری بلعیده بودند ۴۱ کودک در اثر سوختگی شدید راه‌های هوایی یا مری فوت کردند.
لبته گاهی کودکان این باتری‌های ریز را داخل بینی و گوش خود فرو می‌برند. این موارد نیز اورژانسی هستند و باید به سرعت باتری خارج شود.

۵ توصیه اورژانسی به والدین

۱. باتری‌های معیوب یا باتری‌های قابل شارژ را آزادانه در دسترس کودکان قرار ندهید. اگر باتری قابل استفاده نیست، حتما آن را دور بیندازید.

۲. تمام وسایل الکترونیکی که با باتری کار می‌کنند را به خوبی کنترل کنید و از بسته بودن درست محل قرارگیری باتری مطمئن شوید. از چسب‌های محکم برای بسته نگه داشتن در محل قرارگیری باتری استفاده کنید تا چنانچه دستگاه از دست کودک افتاد، در محل باتری به راحتی جدا نشود. همواره از وسایلی استفاده کنید که جهت دسترسی به باتری باید از آچار یا پیچ‌گوشتی استفاده شود یا دارای قفل باشد.

۳. در حضور کودک از زبان یا دهان برای تست باتری استفاده نکنید.

۴. اگر کودک باتری را بلعید، سریع او را به اورژانس انتقال دهید.
در صورتی که متوجه مفقود شدن باتری شدید تا یافتن آن دست از جستجو برندارید. باتری‌ها کوچک هستند و ممکن است علائمی در کودک ایجاد نکند. گاهی هم علائم از همان ابتدا بروز می‌کند، مثلا راه هوایی توسط باتری بلعیده شده مسدود می‌شود و کودک احساس خفگی می‌کند. انسداد می‌تواند علائم خفیف‌تری مانند خس‌خس تنفسی، آبریزش غیرطبیعی از دهان، تهوع، مشکلات یا درد قفسه سینه، بلع با مشکل، کاهش اشتها، امتناع از خوردن، سرفه سخت، وقفه غیرطبیعی حین خوردن یا نوشیدن نیز ایجاد کند. با دیدن این علائم، زود دست به کار شوید و با اورژانس تماس بگیرید حتی اگر از بلعیدن باتری توسط کودک اطمینان دارید باز هم درنگ نکنید و منتظر علائم نمانید.

۵. گاهی خانواده به اشتباه به کودک نوشابه یا آب می‌خورانند. دقت کنید در این مواقع تا رسیدن اورژانس اقدامی انجام ندهید. اگر باتری با استفاده از رادیوگرافی در مری دیده شود حتما باید ظرف ۲ ساعت خارج شود.

@childpsychology
https://telegram.me/joinchat/BElV8DwRX374s4I9T6BZ0g

:: موضوعات مرتبط : تربیت فرزند
:: برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.