نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها
حجاب بردگی یا آزادگی؟/ رواج بدحجابی با نفوذ فرهنگ غرب در میان خانواده ها
یکشنبه, 20 دی 1394


به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مسأله حجاب و پوشش که به عنوان یک پدیده بحث برانگیز و جنجالی در دنیای امروزی مطرح است امر جدید و نوظهوری نیست که با آمدن دین مبین اسلام، تشریع شده باشد، بلکه اگر نگوییم این مسأله ریشه در فطرت انسان دارد، لااقل می توان ادعا کرد که همراه با خلقت انسان، حتی قبل از هبوطش در عالم خاکی، مطرح بوده است،

رعایت حجاب از منظر قرآن امری مهم و ضروری به شمار می آید تا جایی که خداوند متعال در چند سوره از قرآن به این امر تاکید کردند. خداوند متعال در قرآن کریم دو بار دستور صریح به حفظ حجاب و پوشش داده است. یکی در سوره نور آیه ۳۱ و دیگری در آیه ۵۹ سوره احزاب.

“و به زنان با ایمان بگو چشمهاى خود را (از نگاه هوس ‏آلود) فروگیرند و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را -جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند و (اطراف) روسرىیهاى خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)، و زینت خود را آشکار نسازند مگر براى شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدر شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان هم‏کیششان، یا بردگانشان (کنیزانشان‏)، یا افراد سفیه که تمایلى به زن ندارند، یا کودکانى که از امور جنسى مربوط به زنان آگاه نیستند و هنگام راه رفتن پاهاى خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود و همگى بسوى خدا بازگردید اى مؤمنان، تا رستگار شوید.”

**غربی ها و رواج بی حجابی

این روزها و با شیوع رسانه های غربی در قلب منازل و استفاده بیش از اندازه در فضاهای مجازی که برخی از آن ها هیچ حد و حدودی را رعایت نمی کنند، متاسفانه در بسیاری از الگوهای رفتاری افراد و خصوصا جوانان تاثیر منفی گذاشته تا جایی که به اندازه ای در نوع نگرش آن ها در خصوص پوشش نیز تغییر کرده است.

در همین راستا از جمله مسائلی که دشمنان اسلام روی آن بسیار سرمایه گذاری کرده اند، رواج بی حجابی و برداشتن چادر و یا روسری از سر خانم ها بوده است. دشمنان با استفاده از دلایل پوچ و بی ارزش، این پوشش الهی را زیر سوال می برند و آن را نوعی زندانی کردن زن می دانند.

یکی از مهم ترین مسائلی که غربی ها و مخالفان حجاب به دنبال آن هستند، مسئله آزادی زن است و تحت این عنوان که رعایت حجاب محدودیت بسیاری را برای بانوان با خود به همراه دارد، زنان را ترغیب می کنند تا با عدم داشتن حجاب نوعی آزادی را برای خود به دست آورند.

**آیا رعایت حجاب موانعی خاص ایجاد می کند؟

برخى افراد معتقدند رعایت حجاب و پوشش اسلامى، مانع حضور زنان در اجتماع بوده و فعالیت هاى سیاسى، فرهنگى و اجتماعى آنان را محدود مى سازد که در ذیل به چند نمونه از این تفکر غلط اشاره می کنیم:

۱-حجاب مانع حضور زن در اجتماع

عده اى رعایت حجاب و پوشش اسلامى را مانع حضور زنان در اجتماع تلقى کرده و مدعى هستند که رعایت حجاب براى خانم ها، دست و پاگیر بوده و مانع فعالیت هاى آنها در عرصه هاى سیاسى، اجتماعى و فرهنگى مى شود و از این ناحیه آسیب هاى اقتصادى به جامعه و پیامدهاى روحى و روانى براى خانم ها به ارمغان مى آورد

۲-حجاب مغایر اصل آزادی و دموکراسی

برخى دیگر، قانون حجاب را مغایر اصل آزادى و دموکراسى معرفى کرده و با جدیت تمام با آن مخالفت مى کنند و با کسانى که با میل و رغبت، حجاب و پوشش شان را به عنوان یک وظیفه و تکلیف رعایت کرده و در اجتماع ظاهر مى شوند با شدت برخورد کرده و از امتیازات اساسى و مهم اجتماعى مثل رفتن به مدرسه، دانشگاه، استخدام در ادارات دولتى و گرفتن گذرنامه و… محروم مى کنند، آن هم درکشورهایى که خود را مهد فرهنگ و تمدن می دانند.

و در مقابل این تفکر هستند افرادی که معتقدند عدم رعایت حد و حدود حجاب اسلامی برایشان مشکلاتی را همچون ایجاد ناامنی و سلب آرامش ، ترویج رذائل اخلاقی،کم رنگ شدن حضور مثبت زنان در جامعه ،دگرگونی ارزش ها، الگوهای ناهنجار و … را به همراه خواهد داشت.

**رعایت حجاب برای مردان هم الزامی است

در این میان نیز هستند افرادی که رعایت حجاب را تنها برای زنان می دانند و مردان را مستثنی از رعایت حجاب بر می شمارند در همین راستا باید بیان کرد که نخستین آیات حجاب برای مردهاست. نخست دستوراتی راجع به رعایت حریم خانه دیگران می دهد به اینکه هر کسی می خواهد وارد خانه دیگری شود باید اجازه بگیرد و بر اهل خانه سلام کند و بعد وارد شود و نیز می فرماید اگر به در خانه ای بدون اطلاع رفتید و صاحب خانه گفت بازگردید بدون ناراحتی بازگردید. سپس می فرماید: (ای پیامبر گرامی به مردان مومن بگو دیدگان خود را فرو پوشند، دامن های خود را حفظ کنند که برای آن ها موجب پاکی و طهارت بیشتر روح و جسم است. به درستی که خدا به آنچه می سازند آگاه است )

**عملکرد جزیره‌ای سازمان ها در پوشش اسلامی

زن در بسیاری از جوامع در فعالیت های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و… شرکت می کند و سهم بسزایی در این زمینه ها دارد. بنابراین، حضور زنان در جامعه امری انکارکردنی نیست و روز به روز به این فعالیت ها اضافه می شود و زنان دوش به دوش مردان در تمامی زمینه ها به فعالیت می پردازند که داشتن حجاب و پوشش اسلامی نمی تواند و نباید آن ها را از انجام فعالیت اجتماعی باز دارد البته در میان هستند افرادی که حجاب و رعایت آن را نوعی محدودیت به حساب آورده و بدحجابی را تجدد و آزادی زن می دانند.

در همین راستا مسئولان کشوری بر آن شدند تا با تمهیدات ویژه زنان و مخصوصا جوانان را به طرق مختلف به رعایت حجاب ترغیب کنند.

شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در این باره می گوید: جزیره‌ای در زمینه پوشش اسلامی عمل می‌شود، به عنوان نمونه شهرداری تهران، وزارت ارشاد در این زمینه جداگانه کار می‌کنند این در حالیست که اگر همه دستگاه‌ها با هم کار کنند نتایج بهتری حاصل می‌شود.

وی افزود: آسیب شناسی انجام شده در زمینه توسعه فرهنگ عفاف و حجاب نشان می‌دهد که یکی از دلایل مشکلات این حوزه عدم دسترسی به پوشش مناسب و ارزان در سطح وسیع است و آنچه که تحت عنوان مدل و لباس اسلامی هرچند از گاهی عرضه می‌شود یا کاربردی نیست یا به علت بالا بودن قیمت برای همگان قابل استفاده نیست.

معاون رئیس جمهور در ادامه گفت: به همین علت یکی از سیاست‌های دولت عرضه گسترده و مناسب پوشش اسلامی است. این کار با همکاری وزارت صنعت،معدن و تجارت، اتحادیه‌های صنفی و معاونت امور زنان و خانواده انجام می‌شود البته نقش معاونت زنان پیگیری‌ انجام اقدامات لازم در این زمینه است که در این زمینه چندین جلسه را تشکیل داده‌ایم.

آسیب شناسی انجام شده در زمینه توسعه فرهنگ عفاف و حجاب نشان می‌دهد که یکی از دلایل مشکلات این حوزه عدم دسترسی به پوشش مناسب و ارزان در سطح وسیع است و آنچه که تحت عنوان مدل و لباس اسلامی هرچند از گاهی عرضه می‌شود یا کاربردی نیست یا به علت بالا بودن قیمت برای همگان قابل استفاده نیست.

مولاوردی تصریح کرد:‌ ما به جای اینکه اقدامات سلبی کنیم،‌ اقدامات ایجابی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم تا جوانان را برای روی آوردن به پوشش مناسب اقناع کنیم.

وی با بیان اینکه معاونت امور زنان در قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، وظایف محدودی دارد، گفت: ۵ تا ۶ بند این قانون به وظایف معاونت امور زنان و خانواده می‌پردازد و در مقایسه با دستگاه و نهاد‌های فرهنگی که بودجه‌های زیادی دریافت می‌کنند صحیح نیست که از ما درباره گسترش فرهنگ عفاف و حجاب پرسیده شود و دستگاه‌های عریض و طویل باید پاسخگوی این موضوع باشد البته معاونت امور زنان و خانواده در حد قانون پیگیری‌های لازم را انجام داده و برنامه‌های متعددی را در دو سال اخیر اجرا کرده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره اقدامات این معاونت برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، اظهارکرد: برای ارایه الگو به نسل جوان،‌ شهیده‌ها را شناسایی کردیم و برای گرامیداشت آنان برنامه‌های متعددی را اجرا می‌کنیم مانند شهیده محبوبه دانش و یا دو شهیده‌ای که جزو شهدای ۴۵ روزه مقاومت خرمشهر بودند. زندگینامه شهیده‌ها منتشر و سردیس برخی از آنان در بعضی میادین برای نخستین بار نصب شده است.

مولاوردی گفت: تا حد امکان قوانین موجود در حوزه عفاف و حجاب را آسیب‌شناسی، نظرات خود را منعکس و برای به روز کردن و اصلاح قوانین و مقررات مربوط به گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، اعلام آمادگی کرده‌ایم.

**نگاه غرب نسبت به زنان

حضرت آیت الله خامنه ای یک نمونه از نگاه های غرب نسبت به زن و مقایسه آن با دین اسلام را مطرح کردند و در این باره می فرمایند:” در همین کشور‌های غربی، تا چند سال قبل از این، زنانی که در مراکز آموزش عالی تحصیل می‏ کردند، حق نداشتند مدرک کتبی تحصیلات عالی خودشان را بگیرند!

در همین اواخر، در بعضی از کشور‌های غربی – از جمله در انگلستان – یکی از مجلاتّ یکی از کشور‌های غربی – که نمی‏ خواهم از آن کشور و از آن مجلّه اسم بیاورم – پیرزنی را معرفی کرده بود که در سال ۱۹۱۷ – یعنی تقریباً هفتاد سال قبل – در حدّ دکترا تحصیلات عالیه کرده است؛ لیکن به او مدرک تحصیل نداده ‏اند! بعد سؤال می‏ کند، چرا مدرک تحصیل نداده ‏اند؟ می‏ گوید که چون تا سال ۱۹۴۷ در انگلستان، به زنانی که تحصیل می‏ کردند، مدرک تحصیلی نمی‏ دادند و می ‏گفتند که زن نباید مدرک تحصیلی بگیرد! این‌ها امروز آمده ‏اند و در مقابل جمهوری اسلامی، مدّعی حقوق زن شده ‏اند! در همان سالهایی که چنین حقارتهایی در فرهنگ غربی مشاهد می ‏شد، در ایران اسلامی، “بانوی اصفهانی” اجازه اجتهاد از مجتهدان درجه اوّلِ آن روز اسلام داشت و در اصفهان، حوزه تدریس فلسفه و فقهش دایر بود! اسلام، این است.”

در پایان می توان بیان کرد که رعایت حجاب تنها مختص خانم ها نیست و آقایان نیز موظف هستند برای رعایت پوشش تلاش کنند.

:: موضوعات مرتبط : عفاف و حجاب
:: برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.